Tvättnötter

Jag har skickat efter tvättnötter från jordklok.se. Efter att ha googlat och läst på bestämde jag mig för att testa tvättnötter. Tvättnötterna innehåller saponiner som finns främst på skalens innersida, därför är det viktigt att köpa delade nötter inte hela.  Jag har läst olika doseringar men vi har hårt vatten och jag kommer att använda 10-12 halvor/maskin, man kan använda nötterna 2-3ggr. Jag ska skaffa en större tvättpåse då jag läste att nötterna har större effekt om de kan röra sig. Den lilla påsen som följer med nötterna är således lite för trång. 
De små flaskorna  på bilden innehåller eterisk olja lavendel och citrus. Jag droppar några droppar på påsen med nötterna innan jag lägger in den i tvättmaskinen. Tro det eller ej jag har tvättat mina vintertäcken som nu doftar lavendel, lyxigt. Jag köper även deoderant utan aluminium i hälsokostaffären. Borsten av trä med svinborst har jag köpt på Lapplandeccostore. Borsten har jag vaxat med trävax så att den blev alldeles sidenmjuk.
Jag behåller lte av min vanliga tvättutrustning man behöver ju inte bli fanatisk, eller vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0