Äppelskörd

Idag har jag bakat matbröd. Jag letade efter recept som innehåller äpple och hittade ett recept på matbröd med äpple i. Jag hade inte rågsikt hemma så jag tog i lite grovt rågmjöl istället. Jag följer inte recept slaviskt utan försöker använda de råvaror jag har hemma ibland blir det bra ,ibland mindre bra. Nu återstår att göra äppelmos till gröten i vinter och kanske en och annan äppelkaka.
Här kommer receptet:
50g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
12 1/2 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
6 dl grovrivet äpple
 
Smula jästen i en bunke och blanda ner ljummet vatten, rör till jästen löser sig. Blanda i äpple mjöl och salt ( jag tog i en tsk honung så att jäsningen förbättras) rör tills smeten släpper kantena och är smidig. Jäs under bakduk i en timme. Ta upp degen knåda och forma två limpor lägg på smord plåt jäs i 30min.  Pensla med ägg och strö över solroskärnor. Grädda i 275grader i 10min och sänk temperaturen till 175grader och grädda 30min färdigt.
Jag tog en promenad vid havet när degen jäste. Ha en bra dag!!!!

Kommentarer
Postat av: Paulina Suonvieri

Detta ser mycket gott ut! Jag själv har också gjort äpplebröd, och det 'r verkligen ett toppen recept! :D

Kanske detta är en "kitchen story" du vill att fler läsare ska få se? Eller något annat recept du har? :) Jag har en ny ide på min blogg som heter "läsarrecept" som innebär precis det du nog kan gissa- att ni delar med er av era kökskreativiteter i syfte att vi ska hitta nya inspirerande recept och bloggar. Ber om ursäkt om du ej gillar sådana här kommentarer, men tycker du har en riktig kökstalang som är värd att dela med sig av till andra :)


//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Visst kan detta vara en "kitchen story", vill bara påpeka att jag inte gjort receptet själv bara modifierat det lite. Kul att du tittade in till mig! Ha det bra!Mvh Maria
Lantlivs Mia

2014-09-28 @ 18:39:35
URL: http://hundredkitchenstories.blogg.se/
Postat av: Skorpan

Mmmm, kan tänka mig att det ger ett lite sött bröd som blir kanon med lite extrasaltat smör:)

Svar: Det blir väldigt saftigt och mättande bröd. Säkert gott med extrasaltat smör!Mvh Maria
Lantlivs Mia

2014-09-29 @ 18:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0