Handgjord tvål

Idag har gjort en omgång tvål. Boken som Tatyana Hill skrivit är min bibel vad gäller handgjord tvål. Min tvåltillverkning startade för ett par år sedan(bara till husbehov) då jag gav bort hemgjord tvål i julklapp. Men egentligen fick jag inspiration redan då min väninna gjorde tvål och sålde på julmarknad. På den tiden var mina barn små och tvåltillverkning är ingenting för barn. Det var av min väninna jag först fick låna denna bok som jag sedan köpt på antikvariat. Min son blev av med sin orena hy då han använde hemgjord tvål det är en av anledningarna till att jag fortsatt göra tvål. Vi använder numera bra hemgjord tvål och belastar på så sätt miljön lite mindre.
Utförliga bilder och beskrivningar och massor av tips och ideér. Men learning by doing är nog det som fungerar bäst i längden. Nu exprementerar jag hej vilt. Min favotit tillsats är tång och sjögräs från havet. När jag står i duschen på vintern så har jag en bit av havet i tvålen, lyxigt.......
Här har jag mätt upp alla ingredienser utom kaustiksoda och vatten. Jag använder min egen ringblomsolja och även lite rosenolja jag gjorde i somras. Det enda som inte är så kul är "the risky moment" när man ska blanda kaustiksoda i vatten och senare när båda vätskorna har samma temperatur blanda dem med varandra. Kaustiksoda är starkt frätande men om man är metodisk och tar det lugnt går det bra.
Tvålen i två formar klädda med oljat bakplåtspapper. Denna gång tillsatte jag eterisk olja av lavendel och citron och även torkat sjögräs som jag plockade i somras innehåller tvålen.
 
 
Bäddat för tvål. Nu ska tvålen vila inbäddad i tidningar och filt en till två dygn innan jag skär den i bitar. Ha en bra dag!!!!!

Kommentarer
Postat av: fia

wow viken häftig och bra sak att göra själv. Har vart på vippen att köpa tvål satser på panduro men inte kommit längre . Detta ska helt klart bli en av mån projekt i vinter .
Härligt att du dela med av tipsen .
Önskar dig en trevlig dag.

Svar: Kul att få respons på inläggen. Lycka till med tvåltillverkningen!!!Ha det bra!
Mvh Maria
Lantlivs Mia

2014-09-10 @ 12:12:25
URL: http://fiasdrommar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0