Fläder

Idag var det dax att göra flädeblomssaft. Flädern blommar tidigt i år.
Mitt recept är lite modifierat men grunden är densamma som jag gjort i 30år. 
20st fläderblommor
2 citroner
1 lime
2 1/2 liter socker
1 1/2 liter vatten 
en vaniljstång
 
Varva blommor och citron/lime med socker, koka upp vattnet häll över och rör om. Låt stå 8-10 dagr i kylskåp och rör om då och då. 
 
I år har jag ingen citron eller vinsyra i saften,den tillsätter man för att göra saften syrligare och mer hållbar. Jag tillsätter lite atamon istället dessutom fryser jag saften. Jag tycker ofta att saften är väl sur, nu blir det den naturliga syran som får sätta sin prägel. Spännande och se hur smaken blir!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0