Äppelmust

Vi har en gammal fruktträdgård med många stora äppelträd. Varje år får vi fler äpplen än vi kan ta hand om. Äppelsorten på bilden kallas melon eller citronäppel och är en gammal sort mycket bra till must och mos.
För ett par år sedan började jag fundera på om vi kunde göra egen must. Efter att ha läst på en hel del köpte jag en råsaftcentrifug från Clas Olsson 499kr. Centrifugen fungerar jättebra till husbehov men det är en tidskrävande metod att musta. Just nu passar den oss bra vi får se hur det blir i framtiden?
Jag står ute och gör musten det besparar oss en hel del kladd inomhus. Jag får gå in med jämna mellanrum och diska filtret (ca en liter must kan man göra innan man rengör filtret). Idag gjorde jag 3 liter must det tog ca en och en halv timme.
Så här vacker blir färgen på musten med mina äpplen. Musten är godast iskall, men är lite sträv i smaken. Tänk en produkt helt ekologisk utan tillsatser med massor av nyttigheter i som jag gjort själv.
Jag ska prova att frysa must det har jag inte gjort förut. Man måste våga för att vinna!
 
Restprodukterna till komposten som även är odlingsbädd för min squash. Ha en bra söndagskväll!!!!!

Kommentarer
Postat av: Margareta

Hej!
Jag är mäkta imponerad av allt du orkar att göra.
Så härligt med egna äpplen och kunna göra must ...
Vi har gjort lite äppeldricka av våra suräpple och den är också god,men då med lite tillsatt socker. Den drickan fryser vi.
Så fina tvålar du visat...tänk om man skulle prova det nångång..
Och vitlöken har du redan satt. Jag har också eget utsäde,så det är bara att ta tag i saken..
Du är verkligen duktig!
Önskar dig en fin kommande vecka!
Kram Margareta

Svar: Jag har sån lust just nu, hinner inte göra allt jag vill, men så är det väl för oss alla! Jag kanske ska prova att göra lite äppeldricka med tillsatt socker också? Tack för tipset! Kram Maria
Lantlivs Mia

2014-09-14 @ 21:13:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0