Ljusstöpning

Idag var det dags att ta fram grytan som vi har när vi stöper ljus. Vi har som tradition sedan tre år tillbaka jag och min dotter att stöpa ljus efter jul, långt från all julstress. När julen kommer ligger ljusen färdiga och väntar.  Hinken vi doppar ljusen i har jag fått av min syster, hennes svärfar har gjort den, den fungerar perfekt. Grytan som jag köpte senare hittade jag på loppis för 30 kr vilken tur precis lagom bred.
 
Kvällen innan knöt jag fast alla vekar på blompinnar. Viktigt när man stöper ljus är att se till att vekarna blir mättade med stearin vid första doppet. Vi hänger upp ljusen mellan två stolar som ni ser på bilden.
Vi jämnar till ljusen i nederkant efterhand som vi stöper. Tre kilo ljusmassa och en hel del ljusstumpar blev 75 ljus idag härligt att ha på lager. Det är rogivande att stöpa och idag blev ljusen jämnare och finare, det är ett hantverk tar tid att lära sig.
Några av våra vackra ljus inte perfekta men handgjorda. Ha det så bra!!!!

Kommentarer
Postat av: Margareta

Imponerad! Vilket arbete ni gjort. Vi stöpte alltid ljus förr i tiden.Det brukade ju förstås vara innan jul. Men så bra att göra det efter jul istället.vilken rikedom att ha en sån fin låda full med hemstöpta ljus.Jag kan riktigt känna lukten av stearin.Mysigt!
Ha det så bra!
Kram. Margareta

Svar: Det är bra för själen att skapa och att göra saker som tar tid, som inte går att skynda på. Ha det bra!Kram Maria
Lantlivs Mia

2015-02-01 @ 14:19:45
URL: http://fallorna.blogspot.com
Postat av: Skorpan

Jättefina! Så duktiga och kreativa ni är och vilken vacker låda de får ligga i sen:)

Svar: Det är vårt sätt att fylla på energi. Tack Skorpan! :)
Lantlivs Mia

2015-02-01 @ 17:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0